Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O "čistých" vozidlech

Český parlament se zabývá zákonem o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Vše je jistě v režimu “musíme to schválit, protože se jedná o nařízení EU".

Už jsem o tom na tomto blogu kdysi psal – tady. Zákon, o kterém je řeč, lze dohledat zde a příslušné nařízení EU tady. Na celé věci je zarážející několik věcí, zkusme tedy některé z nich probrat.

  1. Je neskutečné, jak se představitelé EU drží jejich zeleného údělu i přes současnou koronavirovou krizi, kdy bude schopnost ekonomiky vytvářet zdroje na zavádění opatření proti změnám klimatu velmi omezená. Je možná také dobré vědět, že emise CO2 v EU klesají. Zásluhu na tom mají samozřejmě jiné obory než doprava, ale ani v ní není vývoj tak dramatický. A podíváme-li se na toto video, jednoznačně dojdeme k závěru, že EU to celosvětově s omezováním CO2 nijak nevytrhne. Těchto emisí nejvíce produkuje Čína, Indie, USA a Rusko. Mezi první patnáctkou je v roce 2018 ze zemí EU jen Německo, jehož emise CO2 setrvale klesají od roku 1987.  Upřímně nevím, co si tady chce EU dokazovat, ale pochybuji, že jí jde o ekologii nebo o čistší přírodu.
  2. Cílem nařízení je postupně současná vozidla s konvenčním pohonem nahrazovat tzv. nízkoemisními (zde je limit produkce CO2 50 g/km, což může splnit jen elektrický nebo vodíkový pohon – standardní osobní automobil produkuje dle spotřeby cca 140 – 250 g/km), resp. vozidly s nulovými emisemi a to v kategoriích N1, N2, N3, M1, M2 a M3. Opravdu na to máme technologie? N3 jsou nákladní automobily s hmotností vyšší než 12 tun. I u autobusů je to velmi problematické – u elektrobusů především z hlediska dojezdu. Aby dopravci a cestujícím vůbec k něčemu byl, musí mít dojezd určitě vyšší než 500 km. Elektrobusy ho budou mít nejvýše poloviční a to ještě za optimálních podmínek (rovinatý terén, příznivá teplota, aj.). Nabízí se otázka, jak můžeme zákonem nařizovat používání technologií, které nejsou dostatečně vyvinuté (elektrobusy) nebo v podstatě neexistují (nákladní elektromobily).
  3. Vše má samozřejmě i svou ekonomickou stránku. Elektrobus je cca o 100 – 150% dražší než klasický. To i při nižších nákladech na údržbu a provoz z něj činí nenávratnou investici. Musíme uvažovat také náklady na vybudování dobíjecí infrastruktury a velmi pravděpodobně bude nutné během doby životnosti vyměnit baterie. Elektrobus bude mít nižší dojezd, není tedy vyloučeno, že celkem bude autobusů potřeba zakoupit více. Zkusme si to uvést na následujícím příkladu Ústeckého kraje: tamní dopravní společnost chce koupit 161 autobusů za 1 mld. Kč, tedy cca 6 mil. Kč za autobus. Pokud bychom uvažovali, že 41% těchto vozidel – tedy 66 ks - musí být tzv. čistých, tak při dvojnásobné ceně budou náklady na tuto zakázku o 396 mil. vyšší. Pokud bychom uvažovali vodíkové autobusy, bylo by navýšení dramaticky vyšší, ale to je v současné době jen scifi. Zůstaneme-li v Ústeckém kraji, je dobré vnímat, že 396 mil. Kč je zajímavá suma např. na řešení zdravotní péče ve Šluknovském výběžku.
  4. V rámci tohoto zákona se uvažuje o podpoře vozidel jezdících na bioplyn. V autobusové dopravě se v posledních letech masivně přecházelo na CNG, proto je s podivem, jak je tento pohon opomíjen. Navíc je otázka, kolik bioplynu jsme schopni v naší zemi vyprodukovat. Alespoň dle těchto informací to v roce 2030 může být pouhých 6 % celkové spotřeby plynu.

Vždycky říkám, že  úvahy o elektromobilitě mají dvě úrovně. Ta nižší, to jsou otázky aktuálního stavu technologie, ekonomické efektivnosti, kvality a dalších hledisek. O tom je možné v podstatě donekonečna diskutovat. Ta vyšší a důležitější úroveň, to jsou úvahy teoreticko-ekonomické. Psal jsem o tom zde. Jde o to, že inovace má řídit trh, nikoli vláda, stát nebo jakákoli, např. evropská komise. To, co vznikne díky regulacím, dotacím, kvótám, aj. státním zásahům bude potřebovat tyto zásahy stále. A bude jen otázka, jak dlouho si to ekonomicky budeme moci dovolit.

Autor: Zdeněk Říha | čtvrtek 17.12.2020 22:57 | karma článku: 33,35 | přečteno: 1152x
  • Další články autora

Zdeněk Říha

O nových, mladých, nadějných soudruzích

Rád bych vám dnes představil jasnou rudou hvězdu mezi naší mládeží – je jím Tadeáš Žďárský. Pokud jste o něm ještě neslyšeli (já dodnes také ne), nezoufejte, není vyloučeno, že v blízké budoucnosti bude rozhodovat o našem životě.

26.5.2023 v 15:44 | Karma: 29,15 | Přečteno: 1193x | Diskuse| Ekonomika

Zdeněk Říha

Reality show u konce

Skončila reality show „Hledá se prezident“, všichni si můžeme vydechnout, marketingové týmy shrábnout vzhledem ke kvalitě kandidátů zasloužené peníze a možná je na čase se zamyslet, co jsme to vlastně viděli.

29.1.2023 v 12:49 | Karma: 7,54 | Přečteno: 160x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Zdeněk Říha

Bludné kruhy evropských soudruhů

Ekonomie má nový pojem, který nesporně vejde do dějin. Zastropování. Souvisí s přesvědčením evropských proletářů, že mohou libovolně zasahovat do ekonomiky. Cena za tyto zásahy bude velká.

13.9.2022 v 21:41 | Karma: 26,00 | Přečteno: 570x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Zdeněk Říha

O tržních selháních

Zuzana Kubátová to na Seznamu vzala pěkně od podlahy, když sepsala článek o tom, jak se vyvíjí ceny energií a do titulku hezky zostra napsala, že volný trh selhává.

29.8.2022 v 6:32 | Karma: 24,69 | Přečteno: 811x | Diskuse| Ekonomika

Zdeněk Říha

Opačný pohled na vstup do eurozóny

Přestože je stále více a více evidentní, že projekt tzv. Evropské měnové unie (EMU) nejde tím směrem, který si jeho tvůrci vysnili, stále jsou v České republice politici, kteří usilují o přijetí jednotné měny.

29.7.2022 v 6:58 | Karma: 29,07 | Přečteno: 781x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

  • Počet článků 25
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 777x
Psaní zejména o opomenutých koutech ekonomie, ale sem tam také o historii nebo o věcech veřejných. 

Píšu to sem mj. i proto, aby nikdo nemohl říct, že "on to věděl a nic neřekl". 

Autor není od dubna 2023 členem žádné politické strany, či hnutí. 

Seznam rubrik