Elektromobilita a obecná ekonomie
To, na co bychom se měli zaměřit, jsou způsoby, jakými je prosazována a se kterými máme díky socialismu bohaté zkušenosti.
Jak už jsem napsal, pokud se podíváte do diskuzí pod články o elekromobilitě, najdete tam nekonečné debaty o tom, kolik máme (ale spíš nemáme) dobíjecích stanic, zda elektromobily jednou zlevní tak, že si je budou moci dovolit i lidé s průměrnými příjmy bez jakýchkoli daňových nebo dotačních stimulů (přiznejme si – to nikdo neví) nebo se řeší technické parametry samotného elektromobilu, zejména dojezd.
Klíčové jsou ale jiné věci, které spadají do toho, co řeší teoretická ekonomie. Přístupy, jakými jsou elektromobily zaváděny, nemají daleko k direktivně řízené ekonomice, kterou jsme tu měli před rokem 1989. Proto si k tomu dovoluji přidat následujících pár poznámek:
- nositelem inovací je podnikatel, ne stát, ne jakákoli podnikatelskému prostředí nadřazená centrální jednotka nebo skupina lidí,
- bude-li nositelem inovací stát, je nutné smířit se s distorzemi, které v důsledku toho budou v tržních vztazích vznikat,
- vlastnická práva jsou základním pilířem zdravé ekonomiky a jakékoli jejich omezování (tj. nařizování soukromým podnikům, co mají vyrábět) může vést k neefektivitám, které mnohdy není možné dopředu odhadnout a kvantifikovat,
- je třeba při všech zaváděných opatřeních respektovat svobodu jednotlivce a pečlivě zvažovat regulace, které se této svobody dotýkají a které ji mohou omezit,
- v dopravě (zejména v silniční nákladní dopravě) se setkáváme s velmi tvrdým konkurenčním prostředím, kde i malé zvýšení cen může znamenat ztrátu zákazníka,
- u jednotlivých dopravních módů je nutné uvažovat nikoli jen negativní externality, ale i pozitivní, kdy tou nejvýraznější je zajištění obchodu jako jednoho ze zdrojů „bohatství“ (komparativní výhody),
- otázkou je, jak zásadní vliv externality na ekonomický systém, resp. společnost, mají a zda tento jejich vliv není současnou vědou přeceňován,
- nové technologie (sdílení, autonomní vozidla, alternativní pohony, aj.) musí přicházet na evolučním principu při zachování základních tržních principů, legislativa musí na tyto technologie reagovat tak, aby jejich nástupu nebránila,
- z ekologického hlediska je velmi problematická těžba surovin, které s nástupem zejména elektromobility budou poptávány, zejména lithium, nikl, měď nebo kobalt. S tím souvisí i ekologické dopady takové těžby.
- úroveň dopravních technologií v budoucnosti v řádech desítek let nelze odhadnout,
- v neposlední řadě lze zmínit pojem rozptýlené znalosti, který do ekonomické vědy vnesl Fridrich August Hayek v roce 1945. Jedná se o specifické znalosti, které mají miliony lidí po celém světě. Tyto znalosti lze pak optimálně integrovat prostřednictvím tržního systému, ne prostřednictvím centrálně plánované nebo centrálně administrované ekonomiky, resp. jakékoli centrální autority.
Obecně se dnes děje to, že se levicové strany (byť se označení levicové zuřivě brání), které ovládají Evropskou unii, snaží stále agresivněji vnutit lidem svou představu, jak by společnost měla fungovat. Elektromobilita není jediný, ale zcela jistě jeden z nejviditelnějších příkladů. V historii tyto pokusy vždy vedly k nesvobodě a ekonomickému poklesu. Je dobré si to stále znovu a znovu připomínat.
Zdeněk Říha
O nových, mladých, nadějných soudruzích
Rád bych vám dnes představil jasnou rudou hvězdu mezi naší mládeží – je jím Tadeáš Žďárský. Pokud jste o něm ještě neslyšeli (já dodnes také ne), nezoufejte, není vyloučeno, že v blízké budoucnosti bude rozhodovat o našem životě.
Zdeněk Říha
Reality show u konce
Skončila reality show „Hledá se prezident“, všichni si můžeme vydechnout, marketingové týmy shrábnout vzhledem ke kvalitě kandidátů zasloužené peníze a možná je na čase se zamyslet, co jsme to vlastně viděli.
Zdeněk Říha
Bludné kruhy evropských soudruhů
Ekonomie má nový pojem, který nesporně vejde do dějin. Zastropování. Souvisí s přesvědčením evropských proletářů, že mohou libovolně zasahovat do ekonomiky. Cena za tyto zásahy bude velká.
Zdeněk Říha
O tržních selháních
Zuzana Kubátová to na Seznamu vzala pěkně od podlahy, když sepsala článek o tom, jak se vyvíjí ceny energií a do titulku hezky zostra napsala, že volný trh selhává.
Zdeněk Říha
Opačný pohled na vstup do eurozóny
Přestože je stále více a více evidentní, že projekt tzv. Evropské měnové unie (EMU) nejde tím směrem, který si jeho tvůrci vysnili, stále jsou v České republice politici, kteří usilují o přijetí jednotné měny.
Zdeněk Říha
Distorze
Když se stát, resp, EU, dostatečně dlouho montuje do ekonomiky, reguluje, co se dá, vymýšlí nové daně, dotuje, co uzná za vhodné, jako o závod, bojuje s klimatem a činí mnoho dalšího dobra, nakonec to dopadne jako vždycky.
Zdeněk Říha
Po volbách
Je nad slunce jasné, že situace nebude po právě skončených volbách tak idylická, jak se to mnohým jeví.
Zdeněk Říha
Konec iluzí – těch peněžních
Česká národní banka dala zvýšením úrokových sazeb jasnou odpověď na otázku, zda bude řešení ekonomické postcovidové situace bezbolestné. Nebude.
Zdeněk Říha
Jak uvařit žábu?
V podcastu Insider se dva pánové žijící v Asii shodli, že když přiletí do Evropy, zarazí je místní míra nesvobody.
Zdeněk Říha
ŘEV aneb Říhův ekonomický videoslovníček
V rámci volební kampaně jsme se rozhodli vytvořit ekonomický videoslovníček. Obsahuje celkem 27 hesel, tedy pojmů a významných osobností z ekonomie.
Zdeněk Říha
O korupci
Korupce je pravidelně největším hitem voleb. Skoro každý politik se tváří, že on je ten nejdrsnější šerif, který s každým nepoctivcem zatočí.
Zdeněk Říha
Jedenáctero k volbám
O čem budou, resp. měly by být, volby, zvláště v době, kdy jsou každou chvíli? A můžou vůbec ty naše něco významně ovlivnit?
Zdeněk Říha
Cesta do hlubin pirátské duše
Velmi trefný vtip říká, že Pirátská strana v podstatě vůbec nepotřebuje program. Má ho totiž ve svém názvu.
Zdeněk Říha
O levicovosti a pravicovosti ve 21. století
Každý, kdo říká, že pravolevé dělení politické scény je přežitek a není důležité, je levičák. Obsah levičáctví se sice mění, podstata ale zůstává stejná.
Zdeněk Říha
O "čistých" vozidlech
Český parlament se zabývá zákonem o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Vše je jistě v režimu “musíme to schválit, protože se jedná o nařízení EU".
Zdeněk Říha
Podstata rekonstrukce státu
Rekonstruktéři státu se na mě obrátili jako na kandidáta na senátora s několika otázkami. Jejich jistě dobře míněný úmysl (méně korupce) se však zcela míjí s tím, kde je zakopaný pes.
Zdeněk Říha
Fiskální orgie
To, co předvádí současná vláda s rozpočtem, asi nejde nazvat jinak, než fiskální analfabetismus, který se asi nedá omluvit ani tím, že nás čekají volby.
Zdeněk Říha
Jak zatočit s bohatci?
Původně jsem tomu článku nechtěl dělat reklamu. Nakonec jsem si ale řekl, že není od věci ztratit pár slov s typickým uvažováním dnešní zelené pokrokové mládeže
Zdeněk Říha
Naše dluhy
Přestože se to nezdá, Miloš Zeman spáchal jeden ze svých největších, ne-li největší, politických zločinů někdy po svém nástupu do úřadu předsedy vlády.
Zdeněk Říha
Rok 1945 a současnost
Automobilový průmysl čekají v dohledné době krušné časy, kdy na něj budou zle nedobře doléhat dvě rány.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 25
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 777x
Píšu to sem mj. i proto, aby nikdo nemohl říct, že "on to věděl a nic neřekl".
Autor není od dubna 2023 členem žádné politické strany, či hnutí.